Akcieatrhy  >  
Zpět
Vytvořeno dne: 10.09.2014

IPO Alibaba za 24 miliard?


 
 

V příštím týdnu má dojít na NYSE k úpisu akcií společnosti Alibaba. Pokud jsou předběžné odhady správné, měl by úpis vynést 24 miliard USD. To by měl být největší výnos z IPO v historii. Pro pořádek, když vstupoval na burzu s historicky nejvyšším úpisem Facebook, vyneslo to 16 miliard USD.
 
Kdo si nakoupí akcie společnosti Alibaba, má naději na vysoký zisk. Kdo by vysoký zisk nechtěl?
 
Nicméně mnoho investorů má v paměti úpis společnosti Facebook, když po počátečním nadšení trhy vystřídalo zklamání a došlo k poklesu ceny akcie, takže FA během několika následujících měsíců ztratil 50 % úpisové hodnoty. Kdo by takové ztráty vydržel, že? Nicméně pokud někdo vydržel, tak v současné době, to je po dvou letech od úpisu dosahuje cena akcie zhruba dvojnásobku úpisové hodnoty. To dělá solidní zisk 50 % ročně.
 
Z dlouhodobého pohledu.
 
Obecně se má za to, že investování do akcií by mělo být dlouhodobé. Společnost Alibaba může projít z dlouhodobého hlediska podobným vývojem jako Facebook. Nebo také nemusí.
Existuje však krátkodobý pohled.
 
Z krátkodobého pohledu je investice do IPO v 80 % případů zisková. A to i do společností, které pak byly neúspěšné. Tvrdí to dlouhodobá statistika ze všech IPO za posledních několik desetiletí.
 

Tajemství zobchodování IPO!

K tomu, abychom porozuměli tomu, jak zobchodovat IPO, je nejprve vhodné se seznámit s procesem, jakým se postupuje.
 
Nejprve pro pořádek si pro ty, kdo to ještě neví, uvedeme, co znamená zkratka IPO. IPO – Initial Public Offering se překládá jako prvotní úpis akcií. Když firma dospěje, obvykle vstupuje na burzu. Obvykle si jde pro kapitál pro svůj další prudký růst, nebo její původní vlastníci chtějí realizovat zisk, ale zároveň si v ní chtějí uchovat rozhodovací pravomoc, případně jde o završení dlouhodobého předchozího vývoje.
 
Základním předpokladem je, že o tyto nové akcie bude mít investorská veřejnost zájem. Když vstupovala na burzu společnost MasterCard, byl o tyto akcie obrovský zájem, který trval téměř dva roky.
 
Burza, na které se bude upisovaná společnost obchodovat, si ji nejdříve pořádně proklepne, a poté, co projde úvodními schvalovacími procedurami, nastupuje nejzajímavější část celého procesu. Upisovaná společnost se vyjádří, kolik peněz chce z prvotního úpisu získat. Poté nastanou úvahy, kolik akcií bude vydáno a jaká bude jejich nominální hodnota. Zde se většinou angažuje jedna, nebo více větších investičních společností, které pomáhají s úpisem akcií.
 
Tyto investiční společnosti oslovují své klienty s tím, že organizují primární úpis akcií a dotazují se, zda by se této akce chtěli zúčastnit. Zjišťuje se, jaký je celkový zájem a podle toho se upravuje počet vydaných akcií, případě jejich upisovací cena.
 
Zde nastává to zajímavé.
 
Samozřejmě, že zájem o IPO společnosti, která není zvlášť výjimečná, určitě není závratný, takže zde musí nastoupit klasická velkoobchodní motivace. Zájemci o primární úpis akcií dostávají na nákup upisovacích akcií upisovací slevu, která dělá x % z upisovací ceny, třeba 10%.
 
Kdo si to ještě nepřeložil do obchodního jazyka, tak to znamená, že když okamžitě po začátku obchodování prodáte objednané akcie, realizujete zisk 10 %! Pokud je o akcie zájem a cena roste, tak to může být násobně víc.
 
To je podstata krátkodobého zobchodování IPO a to je podstatou proč do IPO vstupují velké investiční společnosti. Jde o krátkodobou obrátku investičních peněz. Když budeme počítat tři dny na převod peněz brokerovi, tři dny na vypořádání a tři dny na vybrání peněz, máme během 10 dní zpátky na účtu peníze zhodnocené zhruba o 10 %.
 
No nekupte to za ty peníze.
 
Tento prvotní prodej právě upsaných akcií do rukou zájemců je v případě přetlaku prodeje zodpovědný za období poklesu, kdy v počátečním období cena akcie klesá. Další prodeje přicházejí z řad vlastníků a managementu, který prodává přidělené akcie proto, aby si chlapci mohli koupit vysněné Ferrari a vilu na pobřeží. Pokud zájem veřejnosti není schopen absorbovat tyto prodeje, cena akcií klesá a na upisovací úroveň se dostane až po nějaké době. Třeba po roce, jako tomu bylo v případě společnosti Facebook.
 
Mohou nastat i potíže.
 
Kromě obvyklých potíží typu, že o akcii není zájem a okamžitě od začátku cena klesá, se jedná o obvyklé riziko. Tomu se dá předejít sledováním toho, v jaké výši se nachází upisovací cena a jestli se upravuje její hodnota směrem nahoru, dolů a z jakých příčin.
 
Nicméně potíže mohou nastat i v případě, že vyhlídky jsou růžové a o akcie je veliký zájem. Pokud je to opravdu dobrá akcie, tak si ji velcí investoři ponechají a na drobného investora se nic nedostane. Objednávky jsou v takovém případě kráceny a drobný investor dostane jen zlomek z objednaného počtu upisovaných akcií, takže mu to nestačí ani na poplatky. Když si objednáte 2000 kusů akcií a dostanete jich 7, tak to asi nebude nijak závratně ziskové. Např. u IPO společnosti LinkedIn nedostal podle našich informací v ČR nikdo ani jeden kus, tedy co se retailu týče.
 
Krácení akcií někteří brokeři předcházejí tím, že nabízí krátkodobé půjčky, takže si investor může objednat například trojnásobné, případně vícenásobné množství akcií a po zkrácení objednávek dostane v ideálním případě oněch 2000 požadovaných kusů. V případě, že jich dostane víc, investor okamžitě nadbytečné množství prodá a půjčku vrátí brokerovi. I v tomto případě platí pravidlo o průměrně 10% zisku.
 
Samozřejmě, že v kapitálovém trhu není nikdy nic zaručeno. Každý investor může utrpět citelnou ztrátu finančních prostředků. Nicméně investice do IPO může být z krátkodobého hlediska zajímavá téměř vždy. Z dlouhodobého hlediska je třeba provést obvyklý průzkum fundamentálních dat společnosti a ocenit možnosti růstu upisované společnosti.
 

Jak na Alibabu?

IPO Alibaba aspiruje na největší úpis v historii. To mimo jiné znamená, že zájem o tuto akcii je nepředstavitelně veliký. To naznačuje, že vstup do primárního úpisu by mohl přinést větší zisk, než statisticky obvyklých 10 %. Také to znamená, že běžný investor se k úpisu moc nedostane, protože si velcí hráči ponechají většinu a objednávky budou kráceny. Nebo asi takle, na 99% se na český retail vůbec nedostane.
 
Pokud by však někdo měl zájem projít zkušeností s upisováním společnosti Alibaba, má nejvyšší čas.

Autor: Redakce akcieatrhy.cz
 

Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT



Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.