Akcieatrhy  >  
Zpět
Vytvořeno dne: 13.07.2015

Sektor výrobců automobilů


 
 
Sektor výrobců automobilů prošel v letošním roce poměrně dramatickým vývojem, překotný růst cen producentů automobilů se v průběhu dubna zastavil a od té doby prošel výraznou korekcí. Své k tomu přidala i špatná nálada trhů z důvodu kauzy „Řecko“, podívejme se tedy nyní podrobněji, jaká je situace v průběhu poloviny roku 2015. 
 
Celkově se dá říci, že prodejům automobilů se dobře daří v Evropě, silný je také trh ve Spojených státech. Čína, jakožto největší polykač aut na světě, se nachází ve stavu konsolidace, trh přestává pomalu růst, ale objemově patří nadále k největšímu na světě a bitva o klienta a tím pádem o marže tady zatím není natolik vyhrocená. Špatná je situace v Rusku, kde prodeje klesají o 30-40% meziročně, nedaří se ani jižní Americe.. Přesto si celkově troufám tvrdit, že je situace výrazně lepší, než tomu bylo v období řádově před 5 lety, plus mínus. Pojďme teď po jednotlivých výrobcích, které sleduji.
 
Peugeot
 
 
Za mě ukončená myšlenka, při ceně téměř 19EUR je tento výrobce prostě na Sell. Ani zrychlená restrukturalizace společnosti, rychlejší návrat ke kladnému cash-flow  neznamená, že tento titul by měl stát to, co stojí.. Podle mého názoru naopak začíná opět lehce pokulhávat v modelové řadě, když největší konkurent Renault uvádí na trh jednu novinku za druhou… (Espace, Kadjar, Talisman). Se svou úspěšnou 308kou, omlazená 208ou a 2008kou nemá šanci konkurovat. Proto prostě jednoduše Sell…
 
General Motors (GM)
 
 
Jeden z největších hráčů na trhu, moje myšlenka pro americký trh ze začátku letošního roku. Při ceně 35,8 USD jsme odhadoval za rok cílovou cenu 44USD. Zatím jsme se od mé cílové ceny oddálily, když po mírně nižších prodejích v březnu a červnu akcie GM klesly k úrovním 31USD.. Titulu také nepomohlo rozhodnutí vedení společnosti o uzavření továrny Opel v Rusku a odprodeji podílu kanadské vlády na tomto titulu. 
 
Jaká je však reálná situace? Myslím, že není tak špatná, jak vypovídá vývoj ceny od začátku roku:
 
 
Prodeje ve Spojených státech tedy v absolutním počtu klesly, nikoliv však nějak dramaticky, snížila se poptávka po menších modelech jako je např. Chevrolet Cruze, naopak roste poptávka po vozech SUV a trucích – tzn. se zvedá poptávka po dražších a silnějších vozech (GMC, Cadillac), nehraje roli tolik spotřeba jako dříve (efekt levnější ropy). To by mělo znamenat vyšší marži a ziskovost GM, otázka je, jestli se to projeví již v číslech za první pololetí 2015, nebo převáží odpisy např. kvůli konci Opelu v Rusku.. Také zpomalení až zastavení růstu v Číně se u této automobilky může částečně projevit, nicméně zásadní dopad do čísel neočekávám. Můj pohled na tuto automobilku je nadále pozitivní, díky silné cashové pozici, probíhajícímu buybacku se domnívám, že na úrovni 31-32USD je nadále na nákup, ani posílení dolaru vůči Euru zde nespatřuj i jako problém – GM většinou vyrábí tam, kde své vozy prodává… Asi největší riziko zde spatřuji v jihoamerickém trhu, z Prahy se mi však jejich pozice na tamním trhu poměrně špatně kvantifikuje.. Z mého pohledu jsou tedy akci nadále na nákup, ale u své myšlenky z února na úrovni 35,8USD musím zvážit i riziko dalšího poklesu ceny, a proto bych na úrovni 28-29USD, kdyby tedy akcie dále klesala v rozporu s mým názorem, musel zvážit a realizovat stop-loss na této pozici, takový je prostě život..
 
BMW
 
 
Automobilku BMW jsem dlouho vnímal jako subjekt mimo můj investorský zájem, neboť mě přišla ve srovnání s některými konkurenty poměrně drahá. Ale situace se změnila v průběhu letošního roku, kdy ji podle mě v tomto předehnal Daimler, a situace se z mého pohledu začala obracet ve prospěch BMW. Co se týká Daimleru, ten se pohybuje na vrcholu svého produkčního cyklu především ve formě maržovosti svých produktů, očekávám, že sice prodeje Daimleru mohou růst na kusy, ale především díky růstu segmentu kompaktních vozů, kde Daimler výrazně zvýšil produkci (řada A, B, CLA, GLA). V tom je zásadní rozdíl oproti BMW, která právě nyní začíná podle mého názoru ukazovat, že stabilitu marží případně její mírně zvýšení dokáže převézt. A to díky silnému podílu SUV na produkci (především relativně nové modely X5, X6), tak na uváděné novince řady 7 od druhého pololetí letošního roku, ale také díky strategii uvedení např. „nové řady 4 a X4“, což jsou vlastně jen lehce upravené deriváty trojky a X3ky za vyšší cenu a díky tomu dokáže BMW svou marži udržet, možná i zvýšit – a to ji má vyšší než Daimler. Samozřejmě situace se zamotává na čínském trhu, který je jedním z největších pro BMW samotné, přestože tento trh již asi výrazně neporoste v nejbližších měsících, poptávka po produktech BMW bude podle mého názoru stabilní a udrží tak i čísla BMW na slušné úrovni. Nadále roste trh resp. prodeje BMW ve Spojených státech, daří se i v Evropě, Rusko není pro tuto prémiovou automobilku tak palčivé, jako např. u jiných retailových producentů.
 
Nicméně i zde budu muset pečlivě vývoj sledovat, osobně jsem nastupoval na long na úrovni nad 101 EUR, nyní jsme na 95, a sentiment je naladěn po pozitivním začátku roku na automobilky spíše negativně… I zde se tedy může stát, že trh přetlačí solidní fundament a můžeme se podívat na úrovně pod 90EUR…, a budu se muset dále rozhodovat, co s pozicí udělat – a to podle prodejů v dalších měsících. Zůstávám tedy na BMW pozitivní, ale výhled je opatrnější, než tomu bylo např. před dvěmi měsíci..
 
Volkswagen
   
Akcie Volkswagenu si nadále za letošní rok připisují růst o  více než 12% na ceně 207EUR, obchodují se aktuálně na úrovni P/E 9,11… a ztrácejí od svého maxima 255EUR v březnu již téměř 20%... Jak je tedy možné, že Peugeot je nyní nadále více než +80% YTD a ziskový Volkswagen jen tak málo? I na to já sám marně hledám odpověď a ukazuje to, jak iracionálně se trh dokáže chovat, jak nějaká story jako v případě Peugeotu odklon od krachu dokáže zastínit společnost se stabilním a silným ziskem… Ale taková situace prostě je a takový je trh. Podle mého názoru je Volkswagen na ceně okolo 200EUR vhodný na nákup, přes všechny negativa, které jsem výše v článku zmínil – slabost ruského  a jihoamerického trhu, zpomalující prodej v Číně, a zde i horší vhodnost modelové řady pro trh v USA – chybí zde velké levné SUV. Nicméně kombinace luxusních značek (Bentley, Lamborghini, Audi) dokáže v souladu se solidním retailovým produktem od Volkswagenu a Škody předvést solidní čísla v následujících kvartálech – a to díky nástupu nového Passatu, Touranu, dobrých prodejích Golfu, solidní škodovky a nástupu nových modelů od Audi Q7 a A4 – to by mělo přinést opravdu pozitivní čísla pro Volkswagen, který by tak podle mě měl překonat očekávání trhu… podle mého názoru. Samozřejmě pokud by došlo ke zhroucení čínského trhu, což ale opravdu nečekám, bude to pro VW špatná zpráva… ale to je opravdu černý scénář, kterému já osobně nevěřím. Za současné situace trhů a situace jak ji vnímám já, je podle mě Volkswagen nyní nejlepší volbou jak se otevřít na long v automobilovém sektoru… Opět je to můj osobní soukromý názor…
 
Cena akcií Volkswagenu v letošním roce:
 

A na závěr přehled cen a mého osobního názoru na jednotlivé automobilky:
 
 

 

měna

cena 13.7.2015

doporučení

cíl do 12 měsíců

stoploss

Peugeot

EUR

19

sell

16

-

General Motors

USD

31,4

buy

40

28

Daimler

EUR

83,26

hold

90

-

BMW

EUR

95

buy

110

86

Volkswagen

EUR

207

buy

245

180

 
 
Autor: Michal Semotan, www.jtbank.cz

Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT



Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.