Akcieatrhy  >  
Zpět
Vytvořeno dne: 19.12.2014

Tesco, Unilever, řezání větví a podivné dividendy



Tento týden jsem v této sérii začal propadákem a také ho tak skončím. První propadák, řecká OTE, je do značné míry utvářen makroekonomickým vývojem. Ten dnešní naopak hlavně tím, jak to vypadá s konkrétní společností. Tedy s Tescem. Čtenáři sledující dění na trzích dobře ví, že tato akcie stále nenachází dno, k poslednímu vzepětí sil došlo na přelomu let 2012 a 2013. Už delší dobu to je sousto jen pro kontrariány a i ti na něj musí mít silný žaludek: 
 
 
Zdroj: FT
 
Důvodem, proč se nyní k Tescu po čase vracím, není možná úvaha nad masážemi účetnictví, či obecné složitosti přeměny byznys modelu. Dan McCrum na FT nedávno spekuloval o tom, co je zrcadlovým obrazem problémů britského řetězce. Vychází z toho, že ho drtí hlavně konkurence v podobě diskontů Aldi, Lidl, apod. Tito prodejci jsou levnější, protože většinou prodávají pod vlastní značkou. Jinak řečeno, konkurenceschopnost Tesca a jeho ziskovost ovlivňuje negativně prodej jiných značkových produktů. Přesněji řečeno, příliš velká marže, kterou si jejich výrobci ukrajují. Nyní je jasné, proč jsem do výše uvedeného grafu k ceně akcií Tesca a celého britského trhu přidal i Unilever. 
 
Situaci Tesca včetně fiskálního roku 2014 shrnují následující dva grafy. Tržby od roku 2012 stagnují, zisky se prudce propadly. Zaměřme se i na to, že provozní marže dosahuje 2,3 %, hrubá marže (odpovídá ziskům po přímých nákladech) 4,7 %. A návratnost vlastního jmění ROE je na 5,9 %, návratnost investic ROI na 2,9 %.
 
 
Zdroj: FT
 
Jak je na tom Unilever, který by podle uvedené teze měl na Tescu vlastně trochu parazitovat? Čísla se skutečně hodně liší. Růst tržeb sice není nijak raketový a to samé platí o ziscích, ale je tu alespoň náznak. A někde úplně jinde se pohybujeme u marží a návratnosti: Provozní marže je u této společnosti na 16,5 %. To ještě samo o sobě nic neznamená, protože teoreticky by mohlo jít o firmu s menším obratem aktiv, která by na dosažení dobré návratnosti musela generovat marže vyšší (klasický Du-Pont rozklad). Ale pohled na ROE a ROI nás z podobných úvah vyvede: ROE je na 39 %, ROI na 21 %. Tyto návratnosti by bylo lepší měřit na základě toku hotovosti, ale je jasné, že se pohybují úplně jinde než u Tesca. A také vysoko nad návratností požadovanou. 
 
 
Zdroj: FT
 
Je to tedy zajímavý obrázek: Tesco návratností ani zdaleka nepokrývá náklad kapitálu, jeden z jeho hlavních dodavatelů je na tom úplně opačně – jeho návratnost je exkluzivní. Mohli bychom tvrdit, že Unilever hodně těží ze svých značek, které mu poskytují ochranu před alternativami – substituty. Jeho produkty ale prodávají firmy jako Tesco, naopak Aldi a spol. se specializují na vlastní značky. Nabízí se tedy ono rčení o podřezávání si větve, na které sedím. Z investičního hlediska pak můžeme uvažovat o tom, co by firmám jako Unilever přinesl obrat v podnikatelském modelu Tesca. 
 
Vypovídající jsou i toky hotovosti. Unilever dokázal na provozní úrovni za poslední dva roky generovat 6,3 – 6,8 miliard liber, jeho investice do výrobních kapacit dosahovaly 2,1 – 2,3 miliard liber. Pro akvizice a poskytovatele financí v té či oné formě mu tedy zbývaly více než 4 miliardy liber. Tesco poskytuje úplně rozdílný obrázek. Poslední dva roky se jeho provozní cash flow pohybuje na 2,8 miliardách liber a investováno je o něco málo více. Nezbývá tedy vůbec nic. Firma v roce 2014 i přesto vyplatila dividendu v celkové výši 1,19 miliard liber, na kterou si musela půjčit (nic neprodala a zásoba hotovosti v rozvaze se jí nezměnila). Parafrází klasika: Tento způsob utěšování investorů dividendami se mi zde zdá poněkud podivný.

Autor: Jiří Soustružník, www.patria.cz



Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti. 

Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT



Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.