Akcieatrhy  >  
Zpět
Vytvořeno dne: 25.03.2015

Warren Buffett: Coca Cola vs. Pepsi



Podle Thisamericanlife.org tvořil původní recept na Coca Colu extrakt z koky, kyselina fosforečná, kofein, cukr, limetková šťáva, vanilka, karamel, voda a „tajná ingredience“. Názorů na složení je více, ale všechny v podstatě ukazují, že za úspěchem nápoje není nic zázračného. Naopak, „pouze“ byl (a) ve správnou dobu na správném místě a (b) jeho potenciál pak byl marketingově vyždímán do maxima. Coca Colu má ve svém portfoliu i pan Warren Buffett, dokonce je to druhá největší investice BH s více jak 15 % podílem. To je jeden z důvodů, proč se chci této akcii věnovat. Zajímavé by mělo být i srovnání s přímým konkurentem – Pepsi. 
 
Pohled na dlouhodobější návratnost obou titulů ukazuje, že po pěti letech jsou na tom dost podobně, jejich cesty se ale během tohoto období také hodně rozcházely. Obě jsou pak s pětiletou návratností hodně pod trhem. Akcie ale mají betu pod 0,5, takže (celková) návratnost pod trhem není sama o sobě žádným propadákem (zde platí menší riziko = menší zisky):
 
 
Zdroj: FT
 
Dnes se podívejme na výsledovku a rozvahu firem, na příště si necháme vygradování celého pohledu – schopnost generovat hotovost. Coca Cola už dva roky čelí poklesu tržeb, zisky klesají ještě déle. Návratnost investic je ale stále na relativně vysokých 11 % a návratnost vlastního jmění dokonce na více než 22 %. Pro rychlé zasazení tohoto čísla do kontextu ho můžeme zhruba porovnat s požadovanou návratností. S betou ve výši 0,49 se může pohybovat na necelých 5 %, což je výrazně pod onou návratností generovanou (měřenou přes zisky). 
 
 
Zdroj: FT
 
Celková aktiva firmy i přes klesající tržby rostou a to samé platí o dluhu. Nespáchám zde plnohodnotnou Du Pont analýzu, ale z těchto dvou trendů je jasné, že klesá obrat aktiv a firma to z hlediska návratnosti vlastního jmění kompenzuje rostoucí finanční pákou. 
 
 
Zdroj: FT
 
Nyní se podívejme na nápojáře, kterého pan Buffett naopak nechce. Pepsi má stagnující tržby a v podstatě i stagnující zisky. Zatímco návratnost investic ROI je podobná jako u její soupeřky (11 – 12 % %), návratnost vlastního jmění je ještě výše než u ní. Pepsi totiž dosahuje ROE ve výši celých 30 %! Jak je to možné? I bez konkrétních čísel je jasné, že to musí být větším dluhovým zapáčením aktiv Pepsi. A tuto tezi potvrzují i čísla v druhém obrázku.
 
 
Zdroj: FT
 
Pepsi drží svá aktiva více na uzdě, podobné je to u dluhu. Celkově je ale její finanční páka výrazně vyšší – poměr dluhu k vlastnímu jmění je na 1,66 (vs. 0,74 u Coca Coly), poměr dluhu k celkovému kapitálu je na 0,62 (vs. 0,42 u Coca Coly). Svádí to tak k tvrzení, že Pepsi zvyšuje své ROE finanční pákou více, než Coca Cola (což je pravda) a tudíž je rizikovější (což není pravda). Beta Pepsi totiž dosahuje jen 0,42 a (systematická) rizikovost této akcie je tak nižší! Jak je to možné? Jednoduše – pokud by finanční páka a riziko byly porovnatelné, Pepsi by byla ještě méně riziková a svou vyšší finanční pákou se s rizikovostí vlastně jen dotahuje na svůj protějšek. Jinak řečeno, samotný podnikatelský model Pepsi je z nějakého důvodu znatelně méně rizikový. Že by poptávka po jejích nápojích byla z nějakého důvodu méně volatelní?
 
 
Zdroj: FT
 
Jak jsem předeslal, to nejdůležitější (tedy tok hotovosti), už nechám na příště. Zde bych rád zmínil ještě jednu věc: V různých analýzách investiční atraktivity té či oné firmy a akcie můžeme číst, že firma má vyšší marže, nižší finanční páku, apod. a tudíž je lepší/horší investicí než firma jiná. To je ale obvykle bohužel příliš velké zjednodušení. Pokud máme například dvě porovnatelné firmy a jedna má vyšší marže, neříká to samo o sobě vůbec nic o jejich relativní investiční atraktivitě. Konec konců to opět můžeme demonstrovat na dnešních příkladech:
 
První firma má provozní marži na 21 % a druhá na 14 %. Tím jsme se dozvěděli, kolik dolarů vydělá ze 100 dolarů tržeb. Relevantní tato informace z hlediska investiční atraktivity je, pokud chceme posuzovat nějaké násobky založené na tržbách – čím vyšší marže, tím „hodnotnější“ tržby jsou. Jinak tím také získáváme obraz o celkovém finančním zdraví, potenciálu a třeba i riziku, ale atraktivitu v konečném důsledku určuje poměr cena akcie (cena očekávaného cash flow) a její hodnota. A tento poměr může být klidně lepší u firmy s nižšími maržemi. Více k příště.

Autor: Jiří Soustružník, www.patria.cz

Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT



Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.